I päätükk
Laulupeole minek
Haapsalus algavale laulupeole hakkasime minema teisipäeva
varahommikul.
Ah et mis laulupeole need saarlased Haapsallu lähevad ja kas
te põrund ep tea, et laulupidu oli sel aastal noorte ja laste oma hoopis.
No aga ütle siis ise, mis mul muud üle jääb siia kirja
panna. Mis see parem metafoor või metonüümia peaks olema. Et Tartu maratonile
läksime või… keset suve….kuigi jah üks s… suusailm kõik.
Jah, eks nii mõnelgi elu-, huvi- või spordialal on üks suur
tippsündmus, mille järgi oma plaanid sätitakse, puhkused paika pannakse ja mis
vaimu elevil ja ihu virge hoiab. Lauljale laulupidu, suusatajale suurmaraton ja
purjetajale Muhu Väina regatt. See on tema jaoks see üksainus ja kõige kõigem
enamalt jaolt.
Seekord algas siis pidu Haapsalus. Purjetajate rongkäik
sadamast kuursaali juurde ja seal avamine.
Kuigi regatile olime end ülesse andnud seitsmekesi, seilas
alguspaika esialgu kolm meest.
Roomassaarest väljusime siis mainitud teisipäeva, 4. juuli
hommikul kell 4.30 ja tuul oli soodus.
Kiirus nii 6 sõlme ehk siis umbes 12 km/h.
Aja möödudes kerkisid Saaremaa kohale tumedad pilved ja sealt tuli ka
kõuemürinat. Jõudnud Pöide all
Kübassaare poolsaare traaversile ehk siis kohta, kus poolsaar oma majakaga jäi
laevale täpselt külje peale, oli meist paremal mere kohal selge taevas, vasakul
maa kohal aga äike ja sadu. Nagu järgmise päeva leht kirjutas ka rahe. Meie
seilasime aga nende kahe piiril. Võtsime isegi ennetavalt suurpurjele rehvi
sisse, sest kui äikesepagi kaela tuleb, siis ei tea kunagi, kui tugev see on.
Meil läks aga õnneks ja alles Viire takka saime
vihmasahmaka. Ilmselt ilmavana teadis, et meil lumelabidat kaasas ei olnud ja
sestap rahet ei saatnud.
Edasi oli kurss aga piki Suurt väina nord ja tuule suund
sealtsamusest nordist otse vastu silmaauku.
Võtsime purjele appi mootori. Sedasi purje ja diisli koostöös jõudsime
hoogsalt edasi. Otse Haapsallu me siiski ei läinud, vaid põikasime esmalt läbi
Vormsi saarelt. Saare sadamas, Svibys käisid suured ehitustööd. Meie seismist
see ei seganud, kui välja arvata, et sadamas ei saanud pesta.
Vormsi on üks nendest saartest, millele on paras teha peale
ring jalgrattaga, ja nii meiegi. Saarel on muuseum, avatud tuletorn, kirik ja
kirikaed kuulsate rõngasristidega ning palju loodust, mida kaeda.
Vormsi saatus on sarnane meie Ruhnu ja Sõrvega. Enne sõda
elas saarel 2600 inimest. Nüüd viimase rahvaloenduse järgi kaks poolsada, sisse
kirjutatuid on neljasaja ringis.
Ruhnus elas enne sõda
ligi 300 inimest ja nüüd 67 ning sisse kirjutatuid oli 127.
Saaremaal Torgu vallas loeti 1922. aastal kokku üle 4000
inimese, nüüd aga 250 püsiasukat ja 334
sissekirjutatut. Huvitav on see, et
Kihnu saarel elab inimesi pea poole rohkem kui Torgu vallas. Kihnu paistabki meie väikesaartest kõige
elujõulisem olema. Ei maksa alati ei saare suurus ega kaugus mandrist. Tallinna
külje all Naissaarel elas 2011. aasta rahvaloenduse järgi 5 inimest, kaugemal ja kolm korda väiksemal Pranglil
103.
Kümme aastat tagasi, kui samuti jahiga Vormsil käisime ja
sealt tagasi Kuivastusse purjetasin, tuli merel teha üsna eriskummaline
operatsioon. Nimelt oli junga Lennart endale kusagilt saarelt puugi korjanud. Jahi apteegis on küll
igatsugu rohtusid ja sidemeid ning lahaseid, kuid puugi eemaldamiseks pintsette
ei olnud. Aga kätte me selle puugi saime ja väga peene riistaga. Nimelt oli
laeval nõelte komplektis ülipeenest traadist rakis niidi nõela taha ajamiseks.
Selle aas sobis kenasti eluka ümber ja oleks nagu puugi eemaldamiseks tehtud.
Igatahes puuki oli lihtsam kätte saada kui sellega niiti nõela taha ajada.
Seekord me puuke ei korjanud. Peotäie suuri, paraku veel
rohelisi, kadakamarju arstirohuks aga küll. Tavaliselt on nii suuri kadakamarju
saanud vaid Abrukalt.
II päätükk
Otsi tuult mere pealt
Selline suur regatt nagu Muhu väina oma kestab nädala.
Tavaliselt mahub ühte Eesti nädalasse nii äikest kui päikest. Mõni aasta on
olnud vaiksem ja soojem, mõni jälle tuulisem. Eelmisel aastal eraldati päris
tugevat vastutuult mitmeks etapiks. Sel aastal oli aga tuult pigem parasjagu.
Haapsalust Kuivastusse seilates tuli seda natuke rohkem otsida. Tuul on
purjetamise juures arusaadavalt oluline. Ah et kui oluline? No ütleme, et on
teda 2 m/s ja sina liigud 3 sõlmega ehk 3 miili tunnis, mis teeb nii 6 km/h.
Nagu jala longiks. Ja ütleme, et etapp on sihuke keskmine, 40 miili. Sõidad
seda siis 13 tundi. Mis see siis ära ei ole. Hommikul kell 9 sõidad sadamast
välja, kell 10 on start, kell 11 õhtul jõuad finišisse ja südaööks sadamasse.
On aga tuult 5 m/s ja sinu kiirus üle 6 sõlme - vahetad matkakepi jalgratta
vastu ja oled kohal kuue tunniga.
Tuul on õnne asi. Tegelikult küll rohkem pilvede asi. On
õigeid pilvi, on ka tuult. Nii tasub vahel pea poole pikem tee läbi sõita - kui
seal on tuult, tasub see ära.
See teadmine on aga kunst, mida mõni elu sees ära ei õpi.
Mõni tunneb seda aga nagu oma viit sõrme. Eriti kui oled kogu pika elu
purjetanud. Näiteks nagu Ülo Vooglaid, kes 1958. aastal seilas kaasa esimesel
Muhu Väina regatil. Tuule tundmise, laeva tunnetamise ja purjetamisoskuse kohta
ütles ta 60 juubeliregati avamisel kuu tagasi Haapsalus nii: „ Head noored
sõbrad. Ma ei ole oma 80 eluaasta juures näinud merest midagi ägedamat ja kui, siis
ainult meri ise. Muhu Väina regatt on peaaegu nagu mingi palverännak,
mis puhastab, vaimustab, võimustab. Kui tuul puhub ja mast püsib, siis paat
läheb ju kuidagi edasi, kõik teavad seda. Aga kiiresti ja väga hästi, kõigist
kiiremini läheb ainult ühel juhul, siis kui kõik on täpselt. Aga võta sa kinni,
mis on kõik, ja pea sa meeles ja mõtle välja, kuidas oleks täpselt. Selleks
tuleb süsteemselt mõelda.“
Väinamerel põhja poolt Kuivastusse seilates loob Raugi siht
ja Kesselaid juba koduse tunde. Kesse all tervitab sind Kesse naine. Õigemini
on kuulsaid naisi Kesselaiul kaks. Siinkohal on paslik tervitada saarevaht Elsa
Vatterit, kes on üksikul saarel elanud 25 aastat. Teine naine on vaikiv
naisenägu saare pankrannikus. Mina sain ta nii pildi peale mõned aastad tagasi.
Jahiga selle saare sadamasse ei saa. Muhust saab
sinna Lalli sadamast.
Saarlastel olevat oskus panna suurem asi väiksema sisse. See
oskus on ka muhulastel. Aasta tagasi kui Muhu väina regatil oli 120 jahti, oli Kuivastu sadam umbselt täis ja
viimased jahid mahtusid vaevu
sadamasuu sisse ära. Nüüd aga
pakkis sadama ülevaataja Toomas Raudsepp 144 jahti ilma probleemideta ära ja
jäi veel ruumigi. Juba aastataguse väina jahirohkus nii väikses sadamas pakkus imestust ka rahvusvahelise
sadamaajakirja Marinaworld toimetajale, kui see suve algul Saaremaad külastas
ja Toomas talle oma fotoalbumit näitas.
Neid briti ajakirjanikke külastas sel aastal Saaremaad päris
mitu. Kui Roomassaare jahisadama kapten Meelis Saarlaid Sailing Today
ajakirjanik Samuel Jeffersonile siinseid sadamaid ja purjetamisolusid
tutvustades mainis, et oma 1922. aasta
purjeretkest Riia-Helsingi- Riia , mis viis üle Ruhnu ja läbi Muhu väina kirjutas Arthur Ransome oma raamatus
„Racundra“ esimene mereretk, lõid mehel silmad särama. Selgus, et Ransome on
sealmaal pea sama tuntud lastekirjanik nagu meil Oskar Luts ja tema sedagi
teost teatakse. Ransome´i raamat on nüüdseks meie hulgast lahkunud purjetaja ja
kirjastaja Leonid Parašini poolt kenasti ka eest keelde tõlgitud ja see on
ütlemata mõnus lugemine. Leonid Parašin ise on kirjutanud aga ainsa Muhu Väina
regati teemalise raamatu, „Väinamere logiraamat“. Toona purjetas ta regatil ise
Kapsaliblika nimelisel folkboodil ja roolimeheks ja selle päris laeva enda logiraamatu
pidajaks oli Leonidil varem tsiteeritud Ülo Vooglaid.
III päätükk
Kihnu seelikud ja Riia vantsild
Kõige tuulisem etapp sel aastal oli Roomassaarest Kihnu.
Abruka ja Allirahu vahel tuli kaela selline vihmahoog, et vaatevälja mingikski
säilitamiseks tuli prillid ette panna.
See oli aga korraks ja edasi oli juba tore purjetamine. Kihnu all oli
aga juba päris mahe.
Need pagid nõudsid aga vähemalt ühel jahil masti ja eks
purjed said ka kannatada siin ja seal.
Kihnu saar võttis meid vastu soojalt ja vilksamisi hakkas
silma ka mõni kohalik kirju seelik. Nii see pidigi olema, sest kaldaprogrammi
kava ütles et õhtul on Kihnus MERE PIDU,
Kihnu Pillilapsed, Järsumäe Virve ja tantsuks mängib väliharf. Kaldaprogramm oli igas sadamas. Ole ainult
mees ja võta osa. Paraku kipub selleks aga aega nappima, sest kui need 850
purjetajat kõik paari tunni jooksul sadamasse jõuavad ja tahavad süüa, keha
kergendada ja end pesta, siis tekib siin-seal ikka järjekord ja see oma keha
eest hoolitsemine võtab ka aja. Nii ei tasu pahaks panna, kui duši all on külm
vesi või et sauna tuleb ka oma kehaga juurde soojendada. Kaptenitel on veel
hommikul regati eel koosolek ja vaja järgmise päeva rada selgeks teha ja läbi
mõelda.
Kui esimene Muhu Väina regatt sõitis Riiast Haapsallu, siis
seekordne 60 juubeliregatt vastupidi Haapsalust Riiga. Pikem peatus tehti
Pärnus, kus regati korraldajad pakkusid kõigile 850 purjetajale ka ühise
õhtusöögi.
Kõige pikem etapp oligi Pärnust Riiga. See oli ka üsna
vaikse tuulega. Õnneks oli see vaikiv tuul aga tagant ja spinnaker püüdis
sellest enamuse kinni. Siiski juhtus nii, nagu arvata võis - enamik jahte
finišeerisid õhtul pimedas ja neid ootas üle tunnine sõit mööda öist Daugavat,
taustaks Riia sadamad ja lõpuks ka öine linn ise.
Esialgu ääristasid aga jõe kaldaid mets ja võsa. Teadsin, et lõunas, selle võsa taga on
Daugavgrīva kindlus ning selle kaitsva tiiva all asunud tolliametnike, lootside
ja meremeeste asula Bolderaja, mis sai aastal 1852 Riiaga telegraafiühenduse.
See oli esimene tsiviilotstarbeline telegraafiliin tervel Venemaal.
Saarlasi on siin ennegi seilanud. Meenub Liivimaa Hendriku
kirja pandud 1215. aasta Riia piiramine, kus saarlased uputasid jõkke oma vanu
laevu, et piiskopimeeste kogede liiklust takistada.
Veelgi meeliülendavamad read Eesti laevastiku tegevusest
pani kirja Johan Pitka oma raamatus
„Rajusõlmed“, kirjeldades etappi
Landesveeri sõjas 1919 juulikuus.
Iseäranis selgesti peegelduvad minu mälestuses järgmisel pildid: Selge, tuuleta, soe juulikuu hommik. Düüna
iõesuu Magnusholmi ja Bolderaa poolsaarte kohal hõljub kerge püssirohu suits. …
„Lennuki", „Lembitu" ja „Vambola" hallid suitsukarva pikad kogud
venivad jõesuule, nende külgedest sähvatavad tulejoad ja tugev mürin täidab,
õhku, millest pommid ja schrapnellid huugades läbi lõikavad. Nende
komandosildadelt ragistavad kuulipildujad, kuulirahet kõrgele õhku vaenlase
aeroplaanidele saates. Magnusholmi rasked suurtükid vaikivad vereloikude vahel.
…
„Lembit" liigub tasa ja targu, kui
elutark vanamees kunagi, Düüna jõe voogudes Bolderaa poole, tema kohal keerleb
viis vaenlase patrulli ja nendelt
langevael „Lembitu" ümbrusse vette üks pomm teise järele,
veesambaid sünnitades. Äkisti sähvatab jõekaldaI „Lembitu" lähedal mitu tulejuga ja tema
umber tõusevad kõrged veesambad, nii et hall kere nende vahele silmapilguks ära
kaob. Järgnevatel silmapilkudel muutub „Lembit" tuld purtskavaks
olevuseks. Tema suurtükkide, kuulipildujate, automaatide ja püsside sähvatused
sulavad ühiseks lõõmavaks leegiks. Suurtükkide raksatused ja pommide lõhkemise
mürtsud sulavad ühiseks mürinaks. See kestab ainult mõni minut, tulepurskamine
muutub üksikuteks sähvatusteks, mis ülespoole juhitud, kus ikka kullid
keerlevad ja „Lembitu" hall kere paistab suitsupilve all oma täies kogus.
Pikksilmaga uurides näib ta terve ja korras olevat. Nii hävitas “ Lembit"
Bolderaa hästipeidetud vaenlase raske patarei, millele ta teadmata umbes 150
sülla peale oIi Iiginenud. See oli kahevõitlus sõna tõsises mõttes.
Meie saabumine oli
rahumeelne ja kaikohad olid päris
kesklinnas, esimese Vantsilla lähedal Kipsala saarel. Sinna on kujundatud väike
liivarand ja jahisadam. Vanalinna tuli minna üle silla.
IV päätükk
Natuke tehnikahuvilistele
Riias siis Muhu väina regatt lõppes. Viimasena toimus
jahtide eskaadrisõit Riia jõel. Kõige ette sättis end üks veekahuriga läti
pukser ja siis meie riburada selle järel.
Mis seal viga paraaditada, kui ilm ilus ja kena laupäevane
päev vabalt käes.
Meie peatuskohas Riia Pilseta jahtklubis oli jahte natuke
nagu vähevõitu. Selgus, et päris palju aluseid loobus Riiga tulekust. Olgu siis
põhjuseks pärastine pikk kodutee või lihtsalt teadmine, et viimane sõit enam
kohta ei paranda. Ja eks pikapeale võtab väsimus ka maad.
Lätlased lootsid, et kui nad teevad oma meistrivõistlused
ehk Baltic Open Regatta Riiast tagasi Roomassaarde, siis tuleb sinna ka rohkem
eesti jahte. Paraku jäi järgmise nädala jätkuregatiks Riiga vaid neli Saaremaa
jahti. Meie nende hulgas ja seega algas teisipäeval uus regatt ja uued
seilamised. Muhu väina seitsmest
meeskonnaliikmest jäi meil järgi viis.
Purjetamine, iseäranis võidupurjetamine on meeskonnatöö.
Kuidas seda nüüd öelda… Tegelikult ei ole seal midagi keerulist ja asi on üsna
sarnane autosõiduga. Seda saab igaüks praktiseerida, tal tuleb oma auto vaid
natuke ümber ehitada. Parim on sellise
ümberehituse aluseks võtta vasakpoolse liiklusega riigist pärinev
õppesõiduauto. Lihtsalt et oled roolis paremal pool. Õppesõiduauto sellepärast,
et roolis oleval juhil tuleb niikuinii jalge alt ära koondada kõik pedaalid-
tema keerab vaid rooli. Gaas ja pidur on üks ühe tagaistmel istuja ja teine
teise tagaistmel oleva tiimiliikme jala all. Sidurit tallab kõrvalistuja. Tema loeb ka vahepeal kaarti. Käigukang on
taga keskel istuva meeskonnaliikme ulatuses. Käsipidurit lihtsalt ei ole.
Kui suudate viiekesi sellise autoga sõita sirgel, teistest
liiklejatest vabal laial sõiduteel, siis sobite juba hästi matkapurjetajaks. Regatil
tuleb sõita sellise autoga juba rallit, kus rada on jääs ja korraga stardib
kõrvuti poolemeetriste vahedega vähemalt 30 autot. Ah jaa. See veel ka, et
kusagil mootoris peab olema tuule nimeline kotermann, kes vahel bensiinikraani
lahti ja vahel kinni keerab. Nii et gaasi andes ei pruugi auto kohe liikuda,
aga siis äkki saab nõutud pöörded kätte. Sellise autoga saaks päris hea
ettekujutuse purjetamisest. Kui ei usu,
küsi mõne tuttava jahtkapteni käest üle. Ta võib anda veelgi nõuandeid ümberehitamiseks. Näiteks seda, et
tegelikult ma valetan ja gaas ning pidur on ikkagi ühe mehe jalge all. Lihtsalt
neid on kaks - ühe ratta pidur ja gaas on ühel mehel ning teise ratta oma teise
mehe tallata - sest nii on tõetruumgi veel.
Mõnda asja peab siiski lisaks harjutama. Näiteks kuidas sama viie mehega
tõmmata kotist lahti telk nii, et see kohe soovitud asendisse püsti jääb. Ikka
nii, et neli tõmbavad nurkadest ja üks pistab nobekiirelt pulgad alla. Kui
telgi püstitamine viie sekundiga õnnestub, siis olete meister spinnakeri
heiskama. Meil võtab see ikka veel aega minuti ja vahel satub telgisuu mitte
paremale, vaid vasemale poole – vaata
siis koti sisse, kuidas see pakitud on.
Kuigi on ka üsna sarnaseid laevu, ühest seeriast või
klassist, on jahid reeglina väga erinevad. Seda võib iga huviline ise sadamas
vaadata.
Laeva kiirus sõltub
väga paljudest asjadest, millest peamised on kere kuju, pikkus, kaal, süvis ja
purjestus. Selleks et nii erinevad laevad omavahel võistelda saaksid,
kasutatakse palli- ehk reitingusüsteemi. Nii saab aeglasem jaht eelise ja võib juhtuda, et
esimesena finišeerinud laev osutub peale palli arvesse võtmist viimaseks ja
viimane esimeseks.
Olgu pallisüsteem nii hea kui tahes, kõiki laevu omavahel
võrrelda ei saa ka sedasi. Sestap jagatakse sarnase palliga laevad gruppidesse. Praegu jaotatakse Muhu Väina
laevad ORC ja ESTLYS süsteemi järgi. ORC
mõõdusüsteem on rahvusvaheline ja võtab arvesse rohkem parameetreid. Ka on seal
näiteks jahi meeskonna maksimaalne kaal ette antud. LYS on põhjamaades välja
töötatud reitingusüsteem, mis on veidi lihtsam. Muhu Väinas jagunevad
võistlusgrupid just ORC ja LYS alusel. Kuna juba aastaid on folkboote olnud eraldi grupi jagu, saab neist
moodustada oma flotilli. Esimeste aastate kolmest võistlusgrupist on nüüd
saanud seitse. Läti võistlustel oli aga
vaid kaks gruppi.
V päätükk
Tagasi koju koos killukese ajalooga
Koju tagasi tõi meid siis uus regatt ja Läti
meistrivõistlused. Lätlased on tervislik rahvas. Esimesel regatipäeval sai iga
jaht kasti porgandeid ja porgandid olid ka edaspidi auhindadeks. Lisaks veel
kapsad ja kartulid. Ühesõnaga oli meie tervisliku toidu eest hoolitsetud. Kuna
meil on jahis ka gaasipliit ja ahi, siis sai kenasti ahjukartuleid mooritud.
Seda muidugi mitte regati ajal merel, vaid õhtul sadamas. Matkates võib merel
teha igatsugu toitu, aga regatti sõites on pikema päeva soe lõuna tavaliselt
mingi kuuma veega tehtav kiirtoit, kartulipuder või makaroniroog.
Kodutee kulges läbi Roja ja Ruhnu sadamate. Roja on
tegelikult natuke nagu saarlaste sadam. Igal aastal toimub Saaremaa Merispordi
Seltsil Roja regatt. Nii et selles asulas ja ka ümbruskonnas on kõik juba
tuttav ja teada. Roja on umbes sama suur kui kaks Orissaaret.
Rojast ja Kuramaast rääkides peab kindlasti mainima ära Krišjānis
Valdemārsi ja liivlasi.
Krišjānis Valdemārs väärinuks kindlasti olema nii Saaremaa
Merispordi Seltsi kui Saaremaa Merekultuuri Seltsi auliige, kui need seltsid
juba tema eluajal olemas olnuks. Lätlaste jaoks on ta rahvusliku liikumise
esiisa nagu meil Carl Robert Jakobson ja sestap on temanimelisi tänavaid pea
igas Läti linnas. Ja tervelt üks väike Kuramaa linnake on temalt nime saanud. Meie, saarlaste jaoks on Valdemārs aga eelkõige merendustegelane, kes tsaari
Venemaa rahandusministeeriumi ametniku ja kaubalaevanduse edendamise seltsi
aktivistina saavutas siinsetel aladel 11 merekooli avamise. Sealhulgas ka Eesti
esimene, Heinaste merekool. Kaudselt oli sellel protsessil mõju ka Kuressaare
merekooli asutamisele. Roja meremuuseum ei saa muidugi ka temast mööda.
Liivlasestest kui rahvast, kes elasid kahe lahustükina
Daugava ehk Väina ja Koiva jõe alamjooksul ja Kuramaal, ei tea me praktiliselt midagi.
Võimalik, et need kaks asuala olid zemgalite
ja latgalite pool eraldatud juba muinasajal. Hiljem süvendas seda lahusust Riia linn. See rahvas suri välja enne, kui keegi neid
uurima hakkas. Liivi keelt kirjakeelena hakati õpetama alles siis, kui
liivlaste viimane asuala piirdus vaid Kuramaa rannaküladega. Täna ei räägi
emakeelena liivi keelt enam keegi.
End ise randalisteks ehk rannarahvaks kutsuvad liivlased olid
väljasuremisohus juba üle saja aasta tagasi, kui nende viimases 12 rannakülas
elas ligi 2000 liivlast. Liivlastele pani
osalt viimase põntsu nende kõrge
iseteadvus, kuis nad enda talusid saksa parunitelt enam rentima ei soostunud ning
viimased osa taludest lätlastele andsid. I maailmasõja ajal evakueeriti
liivlased Kuramaalt. Paljud ei tulnud
enam kunagi tagasi. Noor Läti vabariik pidas liivlasi esiti rahvuslikuks
konkurendiks ja kui sellest kompleksist üle saadi ja hakati liivi keelt õpetama
ning ajalehte välja andma ning 1939. aasta augustis avati liivi rahvamaja, oli
juba lootusetult hilja. Siis tuli II maailmasõda, küüditamised, piiritsoon ja
kolhoosaeg koos rannakülade hääbumisega.
Rāndakēļ min jemakēļ,
piva minnõn um sin ēļ!
Kis võib rāndakkieldõ unnõ,
unub ka entš jema sõnnõ.
[Liivi keel (rannakeel), mu emakeel,
püha mulle on su hääl!
Kes võib liivi keelt unustada,
unustab ka oma ema sõna.]
Tänapäeval on veel neid, kes on liivi keele vöörkeelena ära
õppinud ja peavad end ka rahvuselt liivlaseks. Jäävad aga nimed nagu vana
Liivimaa, ja Liivi laht ja õnneks palju ülestähendusi, lindistusi ja ka videomaterjali.
Ka peetakse iga aasta augusti esimesel nädalavahetus Kuramaal, Mazirbes
liivlaste päevi.
No comments:
Post a Comment