Me elame õnnelikul ajal. Me ei ole pidanud saatma oma poegi
sõtta, ei ole pidanud muretsema, et meie tütred satuvad võõrvägede sõdurite
vägivalla kätte. On meilgi muresid –
noakangelased tänaval, roolijoodikud teedel ja perevägivald – aga need
asjad on meie endi teha ja otsustada.
Sõjaõudused ei ole kauge minevik, neid näinud inimesed on
meie keskel, elavad ja mäletavad. Siiski
on see kõik midagi võõrast ja tundub võimatuna.
Kas suudame mõista ühe maailma suurima rahva, vana hea
Inglismaa emasid ja isasid, kui nad pärast I maailmasõja lõppu oma poegi koju
oodates said hoopis kirja, et nende võsukeste teenistus jätkub ja nad lähevad
appi mingile külmale ja kaugele maale, olematule Eesti riigile, kes on
otsustanud end iseseisvaks kuulutada ja enamliku Venemaaga sõda pidada.
Nii oli sada aastat tagasi. Me olime end iseseisvaks
kuulutanud, aga ei olnud veel päevagi vabana elanud, sest selle kõige eest tuli
esmalt võidelda. Sõtta pidid minema koolipoisid, ilma õigete relvade ja
korraliku varustuseta. Jah, see oli meie riik, meie vabadus ja meie saatus.
Kuidas puutusid sellesse britid? Nende jaoks oli ju sõda
lõppenud, poisid võisid minna koju. Siiski puutus see neisse, väärtuspõhiselt,
nagu nüüd öeldakse.
Et Eesti eelolevas sõjas üksi hakkama ei saa, ütles
brittidele välja Ants Piip, endine Kuressaare merekooli õpetaja ja Eesti
esimene saadik Londonis. Ta suutis olla
veenev. 20. novembril 1918 otsustas
Suurbritannia sõjakabinet D. Lloyd George´i
juhtimisel toetada laevastikueskaadri saatmist Tallinna. Oli viimane
aeg: 28. novembril 1918 ründas Punaarmee juba Narvat ja algas Eesti vabadussõda.
24. novembril 1918 sai eskaadri ülemaks määratud
kontradmiral Edwin S. Alexsander-Sinclair Briti valitsuselt instruktsioonid
Läänemere operatsiooniks Red Trek:
moodustada sõjalaevade eskaader;
Läänemerel viibides “hoida Briti lipp nähtaval ning toetada olukorrale
vastavalt Briti poliitilisi eesmärke”; vastavalt eskaadri ülema äranägemisele
varustada Eesti Ajutist Valitsust relvadega.
Laevade Tallinna seilamine oli riskantne. Jäätuv meri peitis
endas hulgaliselt miine. Mingit ohtu kujutas ka Vene laevastik.
Nad tulid siiski. Eesti vetesse sõideti Liepaja sadamast.
Üks kergristleja Caradoci ohvitser on
kirja pannud, et esmalt jõuti väga külma ilmaga ja usaldusväärsete kaartideta
Libausse. Temperatuur oli peaaegu 9 kraadi Fahrenheiti (ligi -12 °C) järgi ning külmunud ja lumega kaetud maa poolt
puhus tugev ja lõikavalt külm tuul, mis põhjustas niiskuse kondenseerumist vee
kohal ja tekitas avamerel udu. Ka senini sakslaste kontrolli all olev kallas
nägi kõle välja. Võeti vastu nõrku raadioteateid, milles paluti Briti abi. Need
olid saadetud Revalist, mille lähistele punased üksused olid jõudnud ja kardeti
tapatalguid tsiviilelanike kallal.
Järgmisel päeval võttis Sinclair kursi põhja. Tema laevad
sõitsid kiiluveerivis, ristlejad olid Cardiffi juhtimisel ees ja neile järgnes
üheksa hävitajat. Ilm oli udune, merel voogasid pikad ummiklained ja puhus külm
tuul. Kesköö paiku, kui eestpoolt paistis Öseli (Saaremaa) tuletorni valgus,
paiskas võimas plahvatus masinaruumi all kapten L. G. Kennedy juhtimisel rivis
teisena sõitnud Cassandra ootamatult õhku. Laev oli kaardile kandmata Saksa
miiniväljal miinile sattunud. Aluse ahtriosa purunes kahest kohast ja ta kaldus
nii kiiresti kursilt kõrvale, et kokkupõrke hoidis ära ainult järgmise laeva
valvsa vahiohvitseri kiire tegutsemine. Auruta, elektrita ja sügavasti vette
vajunud Cassandra oli muutunud pelgalt tumedaks ja tuimaks laevakereks ning
tema kapten seisis silmitsi küsimusega, kas alust on võimalik uppumisest päästa
ja puksiiri võtta. Cardiff saatis oma masinaohvitseri appi, teised üksuse
laevad aga seisid läheduses ja valgustasid seda sünget vaatepilti
prožektoritega. Vastus oli piisava selgusega käes kahekümne minuti pärast, kui
lained hakkasid üle vigastatud aluse teki uhtuma. Laev tuli maha jätta...
Plahvatuse ajal oli õnneks ainult kümme meest surma saanud.
Päästa tuli aga laeva rohkem kui 450 inimesest koosnev meeskond. Paadid olid
väga väikese mahutavusega. Osa meeskonnast päästis Westminster ja enamiku kaptenleitnant J. G. Ramsey juhitud Vendotta,
kes asus Cassandra pardasse.
Välja arvatud üks mees, kes libastus ja kahe laeva vahel
merre kukkus, jõudsid ristleja ülejäänud meeskonnaliikmed Vendotta pardale,
kusjuures nende hulgas oli ka palju vigastatuid. Operatsioon lõpetati üks tund
pärast ristleja sattumist miinile. Seejärel vajus vraki vöör vee alla, ta
puudutas ahtrit õhku tõstes ninaga merepõhja, murdus pooleks ja kadus silmist.
Cassandra
hukkumisajaks kirjutati laevapäevikusse 5. detsember 1918 kell 3.00.
Laev kadus silmist kuni 2010. aastani, mil Eesti miinijahtija Ugandi 60–100 meetri sügavuses lebavat vrakki taas
oma sonaril nägi. Cassandra oli leitud.
Tegemist oli väga suure kaotusega, sest 450 jalga (140
m) pikk ja 4 950-tonnise veeväljasurvega
kergristleja Cassandra oli uus laev, vette lastud 1916 ja mehitatud alles
juunis 1917. Cassandra oli uuem ja pikem
kui meie parvlaev Tõll tänapäeval.
Võtnud arvesse miiniohtu ja uppumissurmast pääsenud
laevameeskonna olukorda, otsustas Sinclair Tallinnasse minekust loobuda.
Olukord oli taas kriitiline. Ants Piip kirjutab oma mälestustes: “ ….admiral
Fremantle'it ei tunne ära, kui Pustaga tema juurde läheme. „Oleme kaotanud
nõeluue laeva! Ega meie või kogu oma laevastikku uputada Balti merde!“ Ja nagu
möödaminnes riivan iga suurriigi õrnemat külge, tema prestiiži: „Ega Briti ühe
hukkunud laeva pärast ometi muuda poliitikat.".“
Ja nad ei muutnud.
Eskaader sõitis uuesti Eesti poole välja. Nüüd läks Laidoner ise neile
Liapajasse vastu, kaasas lootsid. Laidoner selgitas admiral Sinclairile Eesti
sõjalist olukorda. Ta avaldas Briti admiralile muljet, sest juba samal päeval
otsustas Sinclair sõjalaevad mereleminekuks valmis seada.
12. detsembril jõudsid laevad ilma kaotusteta Tallinnasse ja
pärast kohtumist Eesti valitsuse esindajatega andis Sinclair korralduse
vajalikud relvad Tallinna sadamasse lossida.
Päevaleht kirjutas: „Seal äkitselt: nad tulevad, inglased
tulevad! Nagu kulu tuli käis see teade läbi linna, nagu oleks keegi nägemata
elektrinupu peale wajutanud ja terve linna aparadi liikuma pannud.“
Ajutine Valitsus korraldas järgmisel päeval Briti
ohvitseridele piduliku lõuna ning kutsus neid samal õhtul Estonia teatrisse
muusikali vaatama.
Briti eskaader seilas Soome lahel terve kuu. Pommitas
admiral Pitka juhatusel Vene vägede positsioone, kaitses Tallinna ja võttis
venelastelt ära laevad, mis ristiti
Lennukiks ja Wambolaks.
Aga Cassandra lugu ei lõppe siinkohal hoopiski mitte. 2010.
aastal kirjutasid Briti sõjalaeval Cassandra hukkunud meremehe Patrick
Reynoldsi lapselapselapsed Saaremaa
jahtlaeva Cassandra meeskonnale ja avaldasid tänu esivanema mälestuse hoidmise
eest. Nimelt oli jahtlaeva meeskond 2008. aastal pannud Briti samanimelise
sõjalaeva mälestuseks Kiipsaare majaka juures merre pärja.
Kui Patrick Reynoldsi leivalaev Black Prince seisis Briti
mereväebaasis Iirimaal, külastas noor meremees üht pubi ning kohtus seal oma
tulevase naise Eliza Desmondiga, kes oli pubi omaniku tütar. Nad armusid ning
abiellusid kaks aastat hiljem 1902. aastal ja said viis last. Pärast I
maailmasõja algust 1914 Patrick enam koju ei saanudki. Üks lastest kolis
Uus-Meremaale ja abiellus 1963. a Nelsonis uusmeremaalase Pauline´iga. Seal
elavad nad tänaseni. Nende lapsed Denis ja Kath elavad Christchurchis, Kath on
Christchurchi koolis õpetaja. Denis aga oligi see, kes internetist jaht
Cassandra blogi leidis ja saarlastele kirjutas.
2015. a osales jaht Cassandra meeskond Tallinna vanalinnas
Šoti klubi hoovis Ühendkuningriigi eskaadri ülema admiral Sir Edwin
Alexander-Sinclairi mälestusbüsti avamisel. Büsti tagaküljel on toetajana
kirjas ka saarlaste jahi nimi.
Ühendkuningriikide ja Eesti sajaaastasest sõprusest räägib
lehekülg www.ukandestonia.ee ning kuni 2019. aasta suveni on avatud näitus
„Operatsioon Red Trek. Eesti vabaduse kaitsel“ Tallinna Lennusadamas.
Lugu ilmus ajalehes Meie Maa
Lugu ilmus ajalehes Meie Maa
Jaanis Prii
1 comment:
Südamlik artikkel, kontorilaud lainetab lugedes silme ees - ei teagi nüüd, kas eilsest laevaremonditöödele kaasa elamisest sadamas kajutis või meeleliigutusest. Aitäh traditsioone hoidmast ja olulisi momente välja toomast!
Post a Comment