Kui
noorsportlane Zoom8-st välja kasvab, peab toetustiim mõtisklema ILCA transpordi
üle. Esialgu tundub, et võiks paati jätkuvalt auto katuse raamidel edasi vedada,
kuid ILCA on juba veidi raskem laev, selle peakohale tõstmiseks on tarvis juba
vähemalt kahte täismeest. Muidugi leidub sadamas alati keegi, kellel 5 minutit
aega abistamiseks, ja kui vaja kodus korraks laev maha võtta, saab naabrimehe
appi kutsuda.
Meie
lähenemine oli aga erinev arvestades, et autode katuseraamid on projekteeritud
maksimaalselt 70 kg raskust kandma, ning ILCA maste, mis oma pikkuse tõttu
autosse sisse ei mahu, on keeruline ka katusele paadi kõrvale kinnitada. Saab,
aga pool tundi sidumist käib asja juurde.
Võtsime
kasutusele kõige väiksema paadihaagise, eemaldasime kõik rullikud ja
vintsipuki, ning ILCA istub oma “raske” käruga ilusti sinna peale. Meil on platvormiks
kasutatud paadikäru Roosist, aga mõõtudelt sobivad ka Tiki väiksed kärud.
Mõnede teiste tootjate treilerid meile ei meeldinud, sest treileri sild on
liialt ees, ning siis jääb koorma raskus liialt auto konksu peale.
Stabiliseerimiseks lisasime treileri kõhu alla, otse silla ette haagise
varuratta.
Samuti
ei meeldinud meile need treilerid, kus idee on tõmmata paat raske käruga tagantpoolt
peale, milleks on treileri tagumine raami tala tehtud rullikuga. Sel puhul aga
jääb meie arvates koorma raskuskese jällegi liialt taha. Paat ja käru
kinnitatakse muidugi treileri külge, aga nad ei jää oma loomuliku raskusega
istuma. Tagant poolt lähenedes on alati vaja ka tulede- ja registreerimisnumbri
paneel eemaldada, samuti tuleb 1m üle treileri gabariitide ulatuv veos täiendavalt
tähistada.
Niisiis
laeme meie paadi koos käruga treilerile eestpoolt. Et tõste ei oleks liialt
kõrge, on treileril ka veel 13-tollised rattad, nii on vaja paati ja käru vaid
50 cm tõsta ja treileri raamile asetada. Veel kergem oleks käru eraldi
treilerile panna ja siis paat peale tõsta. Paati tõstetakse igas trennis
nagunii kahekesi, seega ei käi see liialt üle jõu ka tüdrukutele.
Paadi
käru treileri külge kinnitamiseks lasime valmistada kolm U-polti ja
vastusplaadid, mis vedruseibide ja liblikmutritega, ilma tööriistadeta paika
saavad. Nii moodustub treilerist ja paadikärust justkui üks stabiilne monokok
konstruktsioon. Ning paat siis veel omakorda kahe ilma pingutajata koormarihmaga
(vööris 1,5m, ahtris 5m) kõigest väljastpoolt treileri külge. Pingutajat ei
soovitata paadi deformeerimise vältimiseks ning paadi sellises asendis puudub
ka vajadus ülearuse jõu rakendamiseks.
Edasi
oli mureks, et kõvast plastikust lazybone-id on mõeldud kokpiti tagaseina
ja mastikaevu, kuid sel juhul ei ulata ILCA 4 alumine mastiosa neile kanduritele.
Kokpiti kandurit ei saa grab rail-ide tõttu ka lähemale panna. Jõudsime
hoopis Intensity Sails XPS vahust mastikanduriteni. Need istuvad vööris
plokkide otsa ja ahtris „leitvageni” stopperi otsa. Vahtklotsidel on pesad 4
toru kandmiseks, seega masti ülemine, masti alumine, poom ja rullitud puri või
lisamast mahuvad kenasti ära. Lisaks moodustavad mastid niimoodi justkui „harjatala”,
mis hakkab paadi katet kandma ning niiskus valgub kahele poole maha. Nii, nagu
sadamas paate hoitakse.
Samuti
puudub vajadus sadamakärul rattaid eemaldada.
Sellise
treileri saab ka auto tagant lahti haakida ja sadamas ainult tugirattale
toetudes ka kõige kitsamatesse kohtadesse lükata. Samuti ei võta väike treiler
liialt ruumi, et noorsportlased saaksid teiste vahel ise oma varustuse peale
pakkida. Vedurauto võib saabuda hiljem ja lihtsalt treileri konksu otsa võtta.
Treiler ja paat mahuvad ka eraldi parkimiskohale või garaaži.
Praamile
minnes tuleb aga treilerile eraldi pilet võtta. Siiski võib ka katusel
transportides auto kõrgus ületada tavalise sõiduauto piletiga lubatud kõrgust
ning nõuda
lisatasu.
Sõidu ajal on treiler ilusti auto tuules ning tuuletakistus ei annagi praktiliselt tunda. Paat on ka oma projekteeritud asendis, kiil allapoole ning ei võta tuult alla. Katusel transportides oleme isegi Zoom8-ga tuule mõju tundnud.
Kasutades „raskete” kärude ladustamiseks mõeldud vahelüli
saab sellisel moel ilma vaevata peale võtta ka veel teise või ka kolmanda ILCA
või Feva. Siis tuleb alumiste paatide mastid paigutada kärude jalustele. Eesmiseks
toeks lisasime meie vahetükile täiendava horisontaalse kanduri, vahelüliga
risti. Ja ikkagi mahub kõik treilerile, auto salongist väljapoole.
Väikse
paadihaagise, mille täismass ei ületa 750 kg, vedamise õigus on igal
B-lubadega juhil ning kerget lasti võimaldavad vedada ka elektriautod.
Tingimuseks on muidugi haakekonksu olemasolu, kuid selle paigaldamise kulu peaks
jääma katuseraamidega samasse suurusjärku.
Oleme
sellise lahendusega käinud nii Horvaatias kui ka Itaalias, Eesti sadamatest
rääkimata.
Alo Tamm.
No comments:
Post a Comment