Purjejaht Cassandra on laev ja meeskond, mis seilanud Läänemerel nüüd juba tubli 15 aastat. Laeva meeskond on natuke läbi aegade vahetunud ja ka alus ise on aastal 2016 ja ka 2022 aastal vahetunud, kuid ajalooline nimi jäi. See logiraamat saab alguse 2007 aasta maist kui tõime Cassandra nime kandva laeva Taanist, Bornholmi saarelt. Nimi meile sobis, sest sellel on ajalooline side Eesti ja Saaremaaga. . Teine Cassandra oli Beneteau First 34.7 . Alates 2022 seilab meredel kolmas laev, seekord X-35 aga nimi ikka sama.

2.3.23

ILCA MAANTEETREILER

 


 

Kui noorsportlane Zoom8-st välja kasvab, peab toetustiim mõtisklema ILCA transpordi üle. Esialgu tundub, et võiks paati jätkuvalt auto katuse raamidel edasi vedada, kuid ILCA on juba veidi raskem laev, selle peakohale tõstmiseks on tarvis juba vähemalt kahte täismeest. Muidugi leidub sadamas alati keegi, kellel 5 minutit aega abistamiseks, ja kui vaja kodus korraks laev maha võtta, saab naabrimehe appi kutsuda.

 

Meie lähenemine oli aga erinev arvestades, et autode katuseraamid on projekteeritud maksimaalselt 70 kg raskust kandma, ning ILCA maste, mis oma pikkuse tõttu autosse sisse ei mahu, on keeruline ka katusele paadi kõrvale kinnitada. Saab, aga pool tundi sidumist käib asja juurde.

 

Võtsime kasutusele kõige väiksema paadihaagise, eemaldasime kõik rullikud ja vintsipuki, ning ILCA istub oma “raske” käruga ilusti sinna peale. Meil on platvormiks kasutatud paadikäru Roosist, aga mõõtudelt sobivad ka Tiki väiksed kärud. Mõnede teiste tootjate treilerid meile ei meeldinud, sest treileri sild on liialt ees, ning siis jääb koorma raskus liialt auto konksu peale. Stabiliseerimiseks lisasime treileri kõhu alla, otse silla ette haagise varuratta.

Samuti ei meeldinud meile need treilerid, kus idee on tõmmata paat raske käruga tagantpoolt peale, milleks on treileri tagumine raami tala tehtud rullikuga. Sel puhul aga jääb meie arvates koorma raskuskese jällegi liialt taha. Paat ja käru kinnitatakse muidugi treileri külge, aga nad ei jää oma loomuliku raskusega istuma. Tagant poolt lähenedes on alati vaja ka tulede- ja registreerimisnumbri paneel eemaldada, samuti tuleb 1m üle treileri gabariitide ulatuv veos täiendavalt tähistada.

 


 

Niisiis laeme meie paadi koos käruga treilerile eestpoolt. Et tõste ei oleks liialt kõrge, on treileril ka veel 13-tollised rattad, nii on vaja paati ja käru vaid 50 cm tõsta ja treileri raamile asetada. Veel kergem oleks käru eraldi treilerile panna ja siis paat peale tõsta. Paati tõstetakse igas trennis nagunii kahekesi, seega ei käi see liialt üle jõu ka tüdrukutele.

 

Paadi käru treileri külge kinnitamiseks lasime valmistada kolm U-polti ja vastusplaadid, mis vedruseibide ja liblikmutritega, ilma tööriistadeta paika saavad. Nii moodustub treilerist ja paadikärust justkui üks stabiilne monokok konstruktsioon. Ning paat siis veel omakorda kahe ilma pingutajata koormarihmaga (vööris 1,5m, ahtris 5m) kõigest väljastpoolt treileri külge. Pingutajat ei soovitata paadi deformeerimise vältimiseks ning paadi sellises asendis puudub ka vajadus ülearuse jõu rakendamiseks.




 

 

 

Edasi oli mureks, et kõvast plastikust lazybone-id on mõeldud kokpiti tagaseina ja mastikaevu, kuid sel juhul ei ulata ILCA 4 alumine mastiosa neile kanduritele. Kokpiti kandurit ei saa grab rail-ide tõttu ka lähemale panna. Jõudsime hoopis Intensity Sails XPS vahust mastikanduriteni. Need istuvad vööris plokkide otsa ja ahtris „leitvageni” stopperi otsa. Vahtklotsidel on pesad 4 toru kandmiseks, seega masti ülemine, masti alumine, poom ja rullitud puri või lisamast mahuvad kenasti ära. Lisaks moodustavad mastid niimoodi justkui „harjatala”, mis hakkab paadi katet kandma ning niiskus valgub kahele poole maha. Nii, nagu sadamas paate hoitakse.

 


 

Kuna paat jääb kärule õiget pidi, toetub ta poordidest, kõige tugevamatest kohtadest, kust teda on projekteeritud toetama. Samuti saab sellises asendis laduda kogu muu varustuse kokpiti: tööriista kast, svert, rool, kõik mahuvad kokpitti või ka paadi tekile. Need peaksid olema muidugi eraldi pehmendustega transpordikotis, aga pole vajadust seda kotti täiendavalt koorma külge kinnitada, sest paadi pealmine kate hakkab kogu laadungit kinni hoidma. Nii, nagu sadamas paati parkides. Seega jääb auto salong inimeste olmeks vabaks.

Samuti puudub vajadus sadamakärul rattaid eemaldada.



 

Sellise treileri saab ka auto tagant lahti haakida ja sadamas ainult tugirattale toetudes ka kõige kitsamatesse kohtadesse lükata. Samuti ei võta väike treiler liialt ruumi, et noorsportlased saaksid teiste vahel ise oma varustuse peale pakkida. Vedurauto võib saabuda hiljem ja lihtsalt treileri konksu otsa võtta. Treiler ja paat mahuvad ka eraldi parkimiskohale või garaaži.

Praamile minnes tuleb aga treilerile eraldi pilet võtta. Siiski võib ka katusel transportides auto kõrgus ületada tavalise sõiduauto piletiga lubatud kõrgust ning nõuda lisatasu.

 


Sõidu ajal on treiler ilusti auto tuules ning tuuletakistus ei annagi praktiliselt tunda. Paat on ka oma projekteeritud asendis, kiil allapoole ning ei võta tuult alla. Katusel transportides oleme isegi Zoom8-ga tuule mõju tundnud.

 

Kasutades „raskete” kärude ladustamiseks mõeldud vahelüli saab sellisel moel ilma vaevata peale võtta ka veel teise või ka kolmanda ILCA või Feva. Siis tuleb alumiste paatide mastid paigutada kärude jalustele. Eesmiseks toeks lisasime meie vahetükile täiendava horisontaalse kanduri, vahelüliga risti. Ja ikkagi mahub kõik treilerile, auto salongist väljapoole.

 

Väikse paadihaagise, mille täismass ei ületa 750 kg, vedamise õigus on igal B-lubadega juhil ning kerget lasti võimaldavad vedada ka elektriautod. Tingimuseks on muidugi haakekonksu olemasolu, kuid selle paigaldamise kulu peaks jääma katuseraamidega samasse suurusjärku.

 

Oleme sellise lahendusega käinud nii Horvaatias kui ka Itaalias, Eesti sadamatest rääkimata.

 

Alo Tamm.



No comments: