Purjejaht Cassandra on laev ja meeskond, mis seilanud Läänemerel nüüd juba tubli 15 aastat. Laeva meeskond on natuke läbi aegade vahetunud ja ka alus ise on aastal 2016 ja ka 2022 aastal vahetunud, kuid ajalooline nimi jäi. See logiraamat saab alguse 2007 aasta maist kui tõime Cassandra nime kandva laeva Taanist, Bornholmi saarelt. Nimi meile sobis, sest sellel on ajalooline side Eesti ja Saaremaaga. . Teine Cassandra oli Beneteau First 34.7 . Alates 2022 seilab meredel kolmas laev, seekord X-35 aga nimi ikka sama.

8.4.16

Uus laev

Purjejaht on alati kompromiss kiiruse ja mugavuse vahel. Kümme aastat tagasi hakkasid X-Yachts, Bavaria ja Beneteau tooma turule kvaliteetseid väiksemaid ja soodsamaid võidusõidujahte millele meeskonna leidmine on kergem ning nendega sõitmine lihtsam.
Need u. 35 jala pikkused mudelid võimaldavad 10-12 hea purjetaja asemel hakkama saada ka 4-5 meeskonnaliikmega. Lisaks võidusõidule tuleb nende jahtidega toime ka tubli perekond nädalalõpu merematkal.
Olime vaadanud X-99, Beneteau First 36.7 ja Jeanneau Sun Odyssey 36 tüüpi jahte. X-99 tundus veidi liiga sportlik, First 36.7 veidi suur ning Jeanneau natuke liiga kruiiser. Meie uueks laevaks sai Beneteau First 34.7.

Beneteau on maailma suurim purjejahtide tootja. 1884.a. asutatud perefirmat juhib hetkel madame Annette Bénéteau Roux. Beneteau tellis Farr Designilt moodsa IRC (põhjamaade LYS sarnane mõõdusüsteem) jahi projekti. USA firma Farr Design on spetsialiseerunud Volvo Ocean Race ja America’s Cup eriprojektiga purjejahtide projekteerimisele, kuid töid on tehtud ka Bavaria, Beneteau, Finngulf, Erixon Yachts, dK Yachts ja Austral Yachts seeriatoodangu jahtidele.
First 34.7 toodeti aastatel 2006 kuni 2009, tõenäoliselt oma 9.800 naelase kaalu tõttu kandis mudel USA turul tähist First 10R. Meie laev on valmistatud järjekorranumbriga 152 ja ehitatud 2008.a. ning on ka uuem, 2008 aasta mudel. See erineb varasemast 2006 aasta mudelist täienduste ja nüansside poolest aga 2008 aasta mudel torkab silma veidi teise kirjakujunusega laeva poordil.  Alates 2010 sai mudel nimeks First 35.

Terav vöör, sujuv veeliin ja sirge ahter teevad First 34.7 kerest hea laineristleja, mis võib kõvema ilmaga vajada pardas teistest veidi enam kallutusjõudu. Sirge tääv annab ujuvust ja võrreldes meie eelmise laevaga ei kaeva leeotsadel loodetavasti enam vööriga lainet tekki.
Kere tasakaalustamiseks ning kiirema käigu saavutamiseks on ohverdatud vöörikajut. Vööris asub tualett, millest on keiluti kaudu mugav spinnakeri heisata ning puri hiljem sinna ka kuivama panna.
Kuna ahtrisse enam tualetti ehitada polnud vaja, on ka ahtrikajutid veidi rohkem kesklaevas ning vähendavad ahtri kaalu.
Kokpit on avaram kui First 36.7-l ning piisav ka C-kategoorias pardale lubatud kümnele purjetajale. Roolimehel on 1,6 m läbimõõduga rooliratta taga abiks ka jalatoed. Rool ise on väga tundlik, ainult kolmveerand tiiru pardast pardasse, et saavutada pinniga võrreldav tundlikkus ja täpsus.
Iga paadi terasest rippkiilu tinabulbi kaal kalibreeritakse tehases ükshaaval.
Huvitav on fakt, et kiilu tasakaalumoment on jahi sõudomadustele ülitähtis. 
Legend räägib et Deja Vu, mis võitis omas klassis 54. Muhu Väina regati hakkas eriti hästi sõitma pärast seda kui ta Roomasaare sadama faarvaatris ainsama seal oleva kivi otsa sõitis. Laeval ega kiilul polnud häda midagi aga pauk painutas kiilu ja bulbi ehk mõni mm ja sellest piisas et asi paika läheks.
Vintsid ja plokid on Harkenilt ning mast Seldenilt. 

First 34.7 on valmistatud süsinikust mastiga ja alumiiniumist mastiga mudeleid. Meil on alumiiniummast ja rullgenu süsteem. See on 9/10 murdtaglastusega groodi peal sõitev laev, kus genoa on ainult tasakaalustamiseks ja väga suurt eespurje pole mõtet pannagi. Võrreldes meie eelmise, veidi alapurjestatud laevaga on First 34.7 kergelt ülepurjestatud ning oleme valmis rohkem kallutama ja varem rehvima.
Pukspriidi ja gennakeri võimalus on Lääne-Euroopas palju kasutust leidnud. Eestis pole aga proovitud, arvatakse, et ei sõida palli täis. Pikkus 34.7 jalga ongi koos pukspriidiga. Kere ise on 33 jalga pikk.

Eestis on olnud viis Beneteau 34.7:
Deja Vu võitis omas klassis 54. Muhu Väina regati, kuid on tänaseks müüdud Lätisse.
Jazz kaotas 58. Muhu Väina regatil kivi otsas pool oma kiilu bulbist aga häda polnud midagi ja see parandati kohe käepäraste vahenditega nagu mürsupea ja makroflex ning sõideti järgmine päev võistlust edasi.
Saaremaa jaht Katarina Jee on võitnud ka Leedu meistri tiitli.
Evelyn III baseerub Kalevi jahtklubis, kuid peab ennast samuti Saaremaa Merispordi Seltsi jahiks.
Adele on viies sama marki laev.

Eestis on Cassandra nüüd 20% suurimate ja 10% uusimate purjekate hulgas.

Kasutatud materjal:

www.sailingworld.com

1 comment:

Unknown said...

Tere team Cassandra. Mõned täpsustused. Hetkel on Eestis 5 Beneteau 34,7 jahtlaeva, arvestamata Deja Vu´d, kes tõepoolest Lätti müüdi ja MV regatil endiselt osalenud on, paraku küll teise nimega.
Hetkel Eestis Jazz, Adele, Evelyn III, Matilda 3 ja Katariina Jee. Nüüd siis lisandub ka Cassandra, mille üle on meil ainult hea meel.

PS: Ka Evelyn III on tulnud Leedu meistriks :)